Hoppträning

Så underbart roligt det är att vara igång igen med ridningen, funderar på om man kanske ska ta och satsa på lite hoppning istället, fick som lite motivation. Bira tyckte det var hur kul som helst, vi tränade för Emma Lyxen som kom med lite tips och ideer, vi hade följande upplägg. Alla körde egen uppvärmning, körde mycket raka spår längs fyrkanten i varierat tempo, sen tillsammans blev det travbommar och därefter galoppbommar, på slutet när vi hade kört det några gånger fick vi till tempot då han till en början rent av drog upp huvudet och sprang. Vi hoppade fram på ett kryss som sen blev ett räcke, jag som skulle hoppa lågt, slutade med att det låg på 80-90cm. även nvände vi en oxer och hoppade på som också låg på 80cm riktigt roligt! Min egen rädsla börjar som släppa och när jag som känner att ber tränaren mig att hoppa så tror jag att jag klarar av det och då är det bara att köra. Bira var riktigt fin. Vi avslutade med en bana på 70-90cm på 5st hinder, han kom tillbaka och hoppade allt jag styrade på min älskade häst. Måste säga att sällan jag ridit hästar som är så ärliga på hinder att man bara behöver reglera tempot och styra. Det kändes otroligt bra och de lär hända fler gånger både bra träning för mig och för Bira. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bacchusbira.blogg.se

Här får ni följa min resa med Bacchus Bira. "Bira" är importerad från Danmark år 2007 och köptes då av Malin Melander men sedan april 2012 ägs han av mig Elin Kosola . Född 1999-01-01 och är min Birabus.

RSS 2.0